GD

Stagebedrijfsinformatie

Gezondheidsdienst voor Dieren
De Gezondheidsdienst voor Dieren is in Nederland een specialist op het terrein van diergezondheid. Het is een onafhankelijke, deskundige leverancier van kennis op het gebied van diergezondheid. Een goede gezondheid voor de dieren is essentieel, want gezonde dieren staan aan de basis van een duurzame veehouderij. De rol van de Gezondheidsdienst voor Dieren is niet het genezen van de dieren, maar het voorkomen dat dieren (besmettelijke) ziekten oplopen.
De Gezondheidsdienst voor Dieren heeft als missie: "het leveren van kennis over en kwaliteitskenmerken aan landbouwhuisdieren in relatie tot hun gezondheid en het produceren van veilig voedsel". De missie van de GD voldoet aan veel van de punten waar een goede missie aan moet voldoen. De missie is richtinggevend (dus terug te vinden bij de doelen van de organisatie), de missie is ook motiverend, committerend  (er is slechts één missie), de missie is ook uniek. De missie is alleen niet echt eenvoudig, de zinsbouw loopt niet echt lekker. De missie zal niet door iedereen begrepen worden.
De visie van de GD: “De GD streeft samen met dierhouders, de industrie en overheden naar verbetering van de diergezondheid en duurzame productie”.
Om de missie, visie, strategie en KPI’s overzichtelijk te weergeven heb ik een schema gemaakt. In figuur 1.1 is dit weergeven.
7S-model
Een manager moet vooruitkijken, een strategie opzetten waarmee in de loop der jaren een organisatie kan overleven. Een bekend model om een strategie te ontwikkelen is het 7S-model, ontwikkeld door Richard Pascale, Tom Peters en Robert Waterman van het Amerikaanse consultancybureau McKinsey. Zij construeerden een relatief simpel model om de kwaliteit te meten van de prestaties die een onderneming levert. (Managementboek, 2011)

Het uitgangspunt van het 7S-model zijn de volgende zeven dimensies:

1. Strategy (strategie):
In een goede strategie staat vermeld hoe de organisatie de doelen wil realiseren, welke middelen hiervoor nodig zijn en binnen welk tijdspad de organisatie de doelen wil realiseren. Een bedrijf heeft vaak meerdere strategieën.
Met behulp van strategieën die de GD heeft opgesteld wordt getracht de doelen te realiseren. De eerste strategie is de monitoring van diergezondheid in Nederland. De GD zorgt voor het verspreiden van kennis en diagnostiek over dierziekte. Door de opkomende en aangifteplichtige dierziektes ligt hier een grote markt. De GD rapporteert de informatie die aan het licht is gekomen naar dierenartsen, opdrachtgevers en de veehouderij via email, bladen en de website.
De tweede strategie van de GD is het opstellen van gezondheidsgaranties en vrijwilige programma’s. De GD geeft aan veehouders en de voedingsindustrie gezondheidscertificaten af. Het certificaat laat zien dat de veestapel op het bedrijf ziekte vrij is. De GD controleert dit op het bedrijf zelf.
De derde strategie van de GD is het uitvoeren en opstellen van wettelijke dierziekteprogramma’s. De overheid is verantwoordelijk voor de preventie en bestrijding van een aantal dierziekten. In opdracht van de overheid voert de GD onderzoeken uit op het bedrijf.
De vierde strategie is de ondersteuning bij verdenking en uitbraak van dierziekten. De GD ondersteunt de overheid bij een besmettelijke dierziekte door het inzetten van bijvoorbeeld specialistenteams.
De laatste strategie van de GD is onderzoek, ontwikkeling en expertise. De GD is al jarenlang bezig met het vergaren van gegevens over diergezondheid. Waardoor het bedrijf veel kennis en expertise heeft over diergezondheid. Deze kennis vertaald het bedrijf naar de diensten voor afnemers.

2. Structure (structuur):
De structuur van een onderneming is de vormgeving van de organisatie. In onderstaande organigram is te zien uit welke onderdelen/afdelingen het bedrijf is opgebouwd. Soms is een organisatie zo groot dat een eenvoudige afbeelding het beste is. De organisatiestructuur van de Gezondheidsdienst voor Dieren is weergeven in figuur 1.2.
3. Systems (systemen):
De Gezondheidsdienst voor Dieren maakt gebruik van een aantal systemen. Een belangrijke is de GD Veeonline dit is een eenvoudig managementprogramma voor veehouders. De veehouders kunnen daar meldingen doen van I&R, oormerken bestellen, gezondheidsstatussen opvragen en certificaten van het bedrijf printen.
Voor de managers van het bedrijf is er een MIS-systeem, ook wel het managementinformatiesysteem genoemd. Dit is een computersysteem die gericht is op de managementprocedures in een organisatie. Het bestuurt de planning van de processen die in het bedrijf gedaan moeten worden.
De GD maakt ook gebruik van het CRM, oftewel Customer Relationship Management. Daarbij staat het optimaliseren van het contact tussen het bedrijf en de klant centraal. Door dit systeem kan beter aan de wensen van de klant worden voldaan.
De GD heeft ook te maken met ISO 17025 daarin staan de algemene eisen voor laboratoria.
Voor het personeel heeft de GD een eigen CAO.
Als je bij de GD wilt gaan solliciteren dan maakt een Persoonlijk Profiel Analyse (PPA) daar mogelijk onderdeel van uit.

4. Staff (personeel):
De GD is een organisatie die bestaat uit werknemers die kennis kunnen overbrengen in wetenschappelijk onderzoek. Een ideaal persoon voor de Gezondheidsdienst voor Dieren is iemand met een academische opleiding met veterinaire achtergrond. Daarbij een ruime laboratoriumervaring heeft en een onderzoek kan opzetten en leiden. De persoon moet kwaliteit- en resultaatgericht, sociaal en communicatief zijn.
De GD wil dat zijn werknemers op de hoogte zijn van alles wat er in de veterinaire wereld speelt. De GD biedt zijn werknemers dan ook bijscholing en trainingen aan.

5. Style (managementstijl):
De werknemers van de GD hebben allemaal affiniteit met dieren. Dit schept een band. De GD probeert door middel van teambuilding een hechte groep te creëren. 

6. Shared Values (gemeenschappelijke waarden):
De GD is trots dat het bedrijf een belangrijke rol kan betekenen voor haar klanten als dienstverlener, onwikkelaar, partner, onderzoeker, adviseur en ondernemer. Het bedrijf voert jaarlijks circa vier miljoen analyses uit in het ultramoderne laboratorium in Deventer. (GD, 2011) Er is nergens in Europa een soortgelijk laboratorium te vinden met deze capaciteit.

7. Skills (vaardigheden):
Bij vaardigheden gaat het om competenties en strategische sterkte van het bedrijf. In figuur 1.3 staan de vaardigheden in een matrix weergeven.
De GD is op deze punten niet zwak te beoordelen. Daarvoor moet ik zelf werknemer van de GD worden, dan pas kan ik dit objectief beoordelen.

Bedrijfscode
De Gezondheidsdienst voor Dieren heeft algemene voorwaarden opgeschreven waar zowel de werknemers als de afnemers zich aan dienen te houden. Voorbeeld is bijvoorbeeld de uitvoering van de werkzaamheden.
In artikel 4.1 staat; “De GD zal de opdracht met zorg uitvoeren. GD zal zich, voor zover van toepassing, inspannen om een optimale beschikbaarheid te bieden van de door haar aangeboden diensten via de infrastructurele communicatievoorzieningen als Internet en Intranet.” (GD, 2011).
Een andere voorwaarden is; “Alle door GD te onderzoeken materialen zullen overeenkomstig de door GD te stellen eisen worden verpakt en aangevoerd. Transport van deze materialen geschiedt voor rekening en risico van de opdrachtgever, tenzij het transport tegen betaling door GD wordt uitgevoerd.” (GD, 2011).

De GD biedt werknemers een dynamische en steeds veranderde werkomgeving. Een affiniteit met dieren is erg belangrijk. Door de vele wetenschappelijke onderzoeken die gedaan worden, probeert de GD de kennis van de werknemers op peil te houden. De werknemers worden regelmatig getraind en bijgeschoold. Samenwerken is erg belangrijk in dit bedrijf, want de onderzoeksresultaten moeten op de markt gebracht worden en daarnaast moet de markt geïnteresseerd raken zodat de GD nieuwe onderzoeken kan uitvoeren.


Bronnen die ik heb gebruikt:
Hoofdlijnen van het 7S-model
*
GD Deventer
* Geboers, D. figuur. 13 juni 2011.
* Deinema, Jaap (A)-Harmans, Gerard M.L. (A, Tenerife; Reisgidsen)
*  Rogers, Stillman (AT)-Falleyn, Inez (A)-Lorimer, Marie (A) – Tenerife; Reisgidsen (TW)
* Google (2011)
* Royakkers, L., Pieters, A., Verantwoord ondernemen, HB-Uitgevers, Baarn 2007